Mediatown για τον ΑΝΤ1: Τα λάθη του καναλιού, οι κακές στρατηγικές και οι επιβεβλημένες αλλαγές...


Το σημερινό "Mediatown" θα έχει λίγο διαφορετική δομή, αφού αυτή την εβδομάδα αποφάσισα να ασχοληθώ με ένα κύριο θέμα. Πρόκειται για τον ΑΝΤ1 και τις λανθασμένες του κινήσεις από το καλοκαίρι, με αποκορύφωμα αυτές των τελευταίων εβδομάδων.

Είναι ένα κανάλι που έχει πολλές φορές κυριαρχήσει στα νούμερα και έχει κάνει την έκπληξη και το αγαπώ ιδιαιτέρως, αφού μαζί του έχω περάσει πολύ όμορφες στιγμές μέσα από τα προγράμματα του. Τον τελευταίο καιρό έχει χάσει την κυριαρχία του και αφήνει τους κάποτε ανύπαρτκους ALPHA και SKAI να κυριαρχούν.

Ποια είναι όμως τα λάθη και τι πρέπει να γίνει για να επιστρέψει το κανάλι του Αμαρουσίου στην κορυφή;



                                                Όχι μεγάλα λόγια...

Αν κάτι χαρακτηρίζει τον ΑΝΤ1 εδώ και πολλά χρόνια είναι τα μεγάλα λόγια. Μας τάζουν τον ουρανό με τα άστρα και τελικά το αποτέλεσμα μας απογοητεύει. Το "Nomads" υποτίθεται θα ήταν η νέα λέξη στα ριάλιτι με έμφαση στην ηθογραφία των αυτοχθόνων Φιλιππινέζων και τελικά ήταν ένα απλό ριάλιτι επιβίωσης. Η "Παρθένα Ζωή" λογαριαζόταν ως υπερπαραγωγή και τελικά ήταν μία απλή καθημερινή σειρά και το "Sunday Live" θα μας εντυπωσίαζε με τις απίστευτες εναλλαγές και το αναπάντεχο σκηνικό και τελικά έκανε πολλές φορές "κοιλιά" και το σκηνικό ήταν μία από τα ίδια. Σαν τώρα θυμάμαι που περιμέναμε Ναταλία Γερμανού το 2013 να μας σοκάρει με τις ανατρεπτικές της ερωτήσεις και τελικά είδαμε κάτι πολύ γλυκανάλατο. 

Όταν ο τηλεθεατής περιμένει να δει πολλά, τότε ακόμα και το αξιοπρεπές του φαίνεται μετριότατο. Ο ΣΚΑΙ πέρυσι με το "Survivor" κράτησε μικρό καλάθι και έγινε η μεγάλη ανατροπή, το ίδιο συνέβη φέτος και με το "Master chef". Όταν κάτι είναι ανώτερο των προσδοκιών, τότε πάντα κερδίζει σε τελικές εντυπώσεις.

Τρανή απόδειξη η πρεμιέρα-χαμηλών τόνων-του "Still Standing" και τα μετέπειτα αποτελέσματα. 

                    Καθυστέρηση χωρίς εκπλήξεις και μειωμένα αντανακλαστικά...

Ο ΑΝΤ1 είναι ένα κανάλι που αργεί πολύ. Πολύ καιρό συζητιέται κάτι μέχρι να υλοποιηθεί και στο τέλος μπορεί και να "παγώσει". Αντίθετα, ο ανταγωνισμός δεν αναλώνεται σε συσκέψεις επί συσκέψεων και σε επιτηδευμένες διαρροές, αλλά πράττει αμέσως αυτό που θέλει. Για πολύ καιρό γραφόταν ότι ο Ντάνος συζητά με τον ΑΝΤ1 και τελικά μέσα σε μία στιγμή μάθαμε ότι πηγαίνει στον ALPHA. Σε θρίλερ είχαν εξελιχθεί οι κουβέντες της Σπυροπούλου για το 'Nomads" και στη συνέχεια για το "Dancing with the stars" και σε μία μέρα έκλεισε στο "Survivor", σώζοντας το ριάλιτι σε επίπεδο τηλεθέασης.

Νομίζαμε πως ο ΣΚΑΙ δεν θα βγάλει κάτι νέο πέρα από το "Survivor" και ξαφνικά "έσκασε" η είδηση πως ετοιμάζεται νέο δυνατό ερωτικό ριάλιτι στην απογευματινή ζώνη, ένα είδος τηλεόρασης που ο ΑΝΤ1 άρχισε να το επεξεργάζεται δύο μήνες πριν και τελικά στο Φάληρο θα βγει νωρίτερα από ότι στο Μαρούσι.

Η καθυστέρηση δεν βοηθά και δίνει τα περιθώρια στον ανταγωνισμό να αντιδράσει και κυρίως να εκπλήξει. Εκεί που δεν το περιμένουν στον ΑΝΤ1, γίνεται η ανατροπή και τα δεδομένα αλλάζουν. Όλοι θυμόμαστε στις αρχές της σεζόν που τελευταία στιγμή ο SKAI έκανε κίνηση-ματ επισπεύδοντας την πρεμιέρα των "Voice" και "Ελλάδα έχεις ταλέντο", με αποτέλεσμα να εμποδίσει το "Nomads" να αναπτύξει δυναμική την πρώτη εβδομάδα προβολής του. Στην αντίπερα όχθη, ο ΑΝΤ1 ρίχνει τα νέα του χαρτιά στην prime time σχεδόν ένα μήνα μετά το "Survivor".

                    Αδικαιολόγητες κινήσεις και αντιδράσεις πανικού...

Πολλά τα παραδείγματα και φέτος! Κατάλαβε κανείς για ποιο λόγο τελικά κόπηκε το "Late night" με τον Γιώργο Λιάγκα; Με 10.000 ευρώ κόστος ανά εκπομπή έκλεισε με μέσο όρο 22,5%, ενώ τα νέα προγράμματα με το δεκαπλάσιο κόστος σημειώνουν τηλεθεάσεις κάτω του 20%. Σταμάτησαν μία εκπομπή, η οποία με εξαίρεση κάποιες μέρες μπορούσε να αντισταθεί απέναντι στον σκληρό ανταγωνισμό των σόου του ΣΚΑΙ με ελάχιστα έξοδα και που δημιουργούσε τεράστια αναπαραγωγή τόσο στο "Πρωινό", όσο και στα υπόλοιπα μέσα. Άλλη αδικαιολόγητη κίνηση ήταν η μεταφορά του "Κάτι χωρισμένα παλληκάρια" στη ζώνη των 9. Αφού, το κοινό αγάπησε το πρόγραμμα στις 11, δεν υπήρχε κανένας λόγος να γίνει μία τέτοια αλλαγή. Και ο λόγος είναι απλός. Στις 9 κυριαρχεί το παιδικό κοινό, το οποίο δεν έχει παρακολουθήσει την υπέροχη σειρά του Βασίλη Θωμόπουλου τους δύο πρώτους μήνες λόγω της ώρας και είναι αδύνατον ξαφνικά να εγκαταλείψουν τις κωμωδίες του ALPHA για να οδηγηθούν σε άγνωστα τηλεοπτικά μονοπάτια. Στο ίδιο κλίμα, στην ιστορία των αποτυχημένων κινήσεων εντάσσεται η μετακίνηση του "Ρουκ Ζουκ" στις 5 το απόγευμα, διαταράσσοντας την όμορφη συνήθεια του κοινού το μεσημέρι. 

Το κοινό δεν είναι μπαλάκι του τένις για να υπακούσει τους ρυθμούς του κάθε διευθυντή προγράμματος. Και ενώ ανακατεύτηκε όλο το πρόγραμμα χωρίς ουσία, ακόμα αδυνατούν να αποφασίσουν να επενδύσουν με κάποιον έξυπνο τρόπο στη ζώνη 4 με 6, αφού αυτές τις ώρες τα μονοψήφια πέφτουν βροχή. Κοιτάνε δεξιά-αριστερά χαλώντας τα ήδη καλοδομημένα slot και αφήνουν μία ζώνη με αρκετούς τηλεθεατές στην τύχη της.

                    Ανακολουθία στόχου

Ήταν ξεκάθαροι στον ΑΝΤ1 πως στο Α μισό της σεζόν ενδιαφέρονται μόνο για το νεανικό κοινό και είχαν απόλυτο δίκιο, αφού επί χρόνια το κανάλι δείχνει πιστό στην άποψη αυτή, σε αντίθεση με τη φετινή "κωλοτούμπα" του ALPHA.

Καλά ως εδώ! Τότε για ποιο λόγο επιλέγεται στην prime tme ένα τούρκικο σήριαλ. Είναι γνωστό πως οι σειρές τέτοιες προέλευσης έχουν πολύ υψηλό σύνολο, αλλά μέτριο νεανικό κοινό. Είναι παράλογο ένα κανάλι με νεανικό στόχο να κάνει μία τέτοια επιλογή. Το αποτέλεσμα είναι τα 20αρια στο σύνολο, αλλά τα 14αρια στο νεανικό κοινό, αφήνοντας περιθώριο στον ανταγωνισμό να κάνει party. 

                 Γενικεύσεις

Δεν υπάρχουν κανόνες στην τηλεόραση και μυστικές συνταγές. Δεν γίνεται ένα φαινόμενο να το αναγάγουμε σε καθολικό κανόνα και να πορευόμαστε με αυτόν. Πέρυσι δεν ήταν η χρονιά των δραματικών σήριαλ και φέτος ο ΑΝΤ1 αποφάσισε να μην εντάξει κανένα στο πρόγραμμα του. Τι κατάλαβε; Να σαρώνει απέναντι το "Τατουάζ". Αντίθετα, βλέποντας τη σαρωτική επίδοση του "Survivor" επέλεξε να βγάλει στη μάχη ένα πανομοιότυπο ριάλιτι, πέφτοντας έξω από τις αρχικές εκτιμήσεις. 38αρια περίμεναν και ήρθαν τα 24αρια (δεν ήταν άσχημα, αλλά οι επιδιώξεις ήταν πολύ ανώτερες). Όποιος αντιγράφει, γράφει. Αυτό πρέπει να το καταλάβει ο ΑΝΤ1, βλέποντας τον SKAI, ALPHA και STAR να χαράζουν αυτόνομη πορεία και να πετυχαίνουν. 

              Κακή επιλογή concept...

Το φετινό "Dancing with the stars" είναι πολύ καλό, με μία εξαιρετική Ευαγγελία Αραβανή, ενδιαφέροντα ονόματα παικτών και μία κριτική επιτροπή λιγότερο κουραστική από κάθε φορά. Το πρόβλημα εδώ δεν είναι η εκτέλεση μίας ιδέας, αλλά η αρχική ιδέα. Το show αυτό είχε ένα ενδιαφέρον τις δύο πρώτες σεζόν, αφού για πρώτη φορά είδαμε εκπροσώπους της σόουμπιζ να γίνονται διαγωνιζόμενοι σαν τους "κοινούς θνητούς". Στην πορεία ακολούθησαν όλα τα υπόλοιπα φορμάτ, τύπου "Just the two of us", "Dancing on ice", "Your face sounds familiar", αλλά ακόμα και η celebrity εκδοχή του "Survivor". Αυτή η απομυθοποίηση και η ανατροπή δεδομένων "ιντρίγκαρε" τον κόσμο και έτσι προέκυψαν τα 40αρια εκείνη την περίοδο. Από ένα σημείο και μετά όμως ο τηλεθεατής αναζητά κάτι άλλο. Μία νέα εικόνα, κάτι ανατρεπτικό. Το "Dancing" είναι κλασικό, λαμπερό και καλαίσθητο, αλλά δεν έχει νεύρο, αγωνία, ένταση και ίντργικα. Καλώς ή κακώς, αυτό αναζητά το κοινό της prime time του 2018.

          Κακή εφαρμογή...

Σε αντίθετη πορεία, το "Sunday Live" είναι μία υπέροχη αρχική ιδέα, αλλά με πολύ κακή εφαρμογή. Έχει ενδιαφέρον να δούμε ένα σόου ποικιλίας χωρίς δεσμευτικό-διαγωνιστικό concept. Το αποτέλεσμα δεν ενθουσίασε κανέναν, παρά την πολύ καλή χημεία των δύο κεντρικών παρουσιαστών. Δεν χρειάζεται να εστιάσουμε στα τεχνικά λάθη και στα άσχημα απρόοπτα, αφού αυτά δεν χρήζουν και ιδιαίτερης ανάλυσης. Για να έχει το πρόγραμμα επιτυχία, δεν χρειάζεται να ανακαλυφθεί η πενικιλίνη, αλλά να αντικαταστήσουν κάποια ανούσια, βαρετά κλισέ με κάτι άλλο. 

Κανέναν δεν έπεισαν οι επισκέψεις-delivery της Τζένης Μελιτά, όπου έγιναν με έναν τρόπο υπερβολικά μίζερο. Θα είχε πιο πολύ ενδιαφέρον να δούμε μία είσοδο σε ένα σπίτι, αλλά με κάποιον πιο ευφάνταστο και όχι τόσο κοινότυπο τρόπο. Το καραόκε ήταν πολύ εύκολο και προσωπικά ένιωσα ότι υποβιβάζεται η νοημοσύνη μου. Είναι σοβαρή δοκιμασία να πρέπει να βρεις τη λέξη που λείπει στο ρεφρέν "Αυτό το κάτι που θέλω, που θα με κάνει σαν τρελή να σε ____"; Το ίδιο και κάποιες ερωτήσεις με σκοπό το κέρδος διάφορων δώρων. Για παράδειγμα έγινε η ερώτηση "Ποια τραγουδίστρια θα εκπροσωπήσει την Κύπρο την Eurovision, η Ελένη Φουρέιρα ή η Κατερίνα Στικούδη; Όλα αυτά δεν έχουν κανένα ενδιαφέρον.

Γέλιο προκάλεσε η φάρσα με την Ελισσάβετ Κωνσταντινίδου, αλλά και εκεί θα έπρεπε ο σκηνοθέτης να έχει φροντίσει να εστιάσει περισσότερο στις αντιδράσεις των πελατών του "Super Market". Το 10λεπτο που οι παρουσιαστές μιλούσαν με το κοινό στα σκαλιά έφερε απόλυτη βαρεμάρα, ενώ και το σκετς στο δικαστήριο έκανε κοιλιά. 

Γενικότερα, πρέπει να εντάξουν πιο ενδιαφέροντα στοιχεία. Αν γίνει αυτό, τότε η τηλεθέαση μπορεί πραγματικά να ανέβει. Δεν θα είχε πολύ πλάκα και δεν θα ήταν ένα είδος αυτοτρολαρίσματος, αν χρησιμοποιούνταν προηγούμενοι παίκτες ριάλιτι επιβίωσης ή και όχι, για να αγωνιστούν σε κάποια εξωτερικά ενδιαφέροντα αγωνίσματα με απευθείας σύνδεση; Δεν θα είχε ενδιαφέρον αν αντί να απαντούν οι παίκτες στις συνδέσεις-έκπληξη στα σπίτια σε αδιάφορες ερωτήσεις και παιδικές παντομίμες, να μπουν στη διαδικασία να χτυπάνε κουδούνια από σπίτι σε σπίτι με τη συνοδεία κάμερας για να μαζέψουν όσα περισσότερα μανταλάκια και να κερδίσει ο παίκτης εκείνος που θα βρει περισσότερα; Δεν θα είχε ενδιαφέρον να βρεθούν δύο αντίπαλα χωριά και να διαγωνιστούν σε κάποια δοκιμασία;

Αυτά και εκατοντάδες πράγματα ακόμα θα μπορούσαν να γίνουν, για να υπάρχει κάποιο έναυσμα να μείνει κανείς στη συχνότητα του ΑΝΤ1 τα βράδια της Κυριακής. 

                         Αλλαγές στο δελτίο...

Κλείνω με τη ναυαρχίδα του σταθμού, που είναι το δελτίο ειδήσεων. Πρέπει κάποια στιγμή να καταλάβουν στον ΑΝΤ1 δύο πράγματα, όσον αφορά τις ειδήσεις. Το πρώτο είναι πως το νεανικό κοινό θέλει πρωτογενείς ειδήσεις και όχι στείρα αναπαραγωγή της καθημερινής ατζέντας. Χρειάζονται, επίσης, θέματα τα οποία να διαφέρουν από τα συνηθισμένα και να κάνουν τον τηλεθεατή να μη θέλει να αλλάξει κανάλι. Το δεύτερο είναι πως Νίκος Χατζηνικολάου χωρίς παράθυρα δεν γίνεται. Πρέπει να επιστραφεί η λογική των παραθύρων (με έναν τρόπο πιο πλουραλιστικό και με κατάργηση των μονολόγων των πολιτικών, αλλά επικράτηση των διαλόγων). Μία τέτοια επαναφορά θα έφερνε το δελτίο του ΑΝΤ1 στην κορυφή, αφού και το είδος αυτό της τηλεόρασης λείπει και ο Νίκος Χατζηνικολάου έχει ταυτιστεί απόλυτα με αυτό. 


Αυτά τα πολλά και για σήμερα! Εμείς θα ανανεώσουμε το ραντεβού μας για την επόμενη εβδομάδα, επιστρέφοντας στην κανονική ροή της στήλη μας, κάνοντας δηλαδή βόλτα από όλες τις τηλεοπτικές γωνιές των καναλιών...

ΤΟ ΕΓΡΑΨΕ: AΓΓΕΛΟΣ ΑΡΤΕΜΙΑΔΗΣ

    ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ ΜΑΖΙ ΜΑΣ

4 Τα Σχόλια σας:

CakeNet είπε...

Σωστές παρατηρήσεις, συμφωνώ απόλυτα!

Και θα πρέπει επιτέλους να αφήσουν τον αυθορμητισμό και τον ενθουσιασμό να βγει προς τα έξω! Έχω την αίσθηση πως όλα λειτουργούν με έναν παγωμένο, νερόβραστο επαγγελματισμό που ακόμη και να έχει θετικά αποτελέσματα, δεν σε πάει ένα βήμα παραπέρα! Που είναι η όρεξη και η τόλμη του Μίνωα Κυριακού εκείνα τα παλιά τα χρόνια;

Ανώνυμος είπε...

Πολύ σωστά όλα.Τελικα, ο Αντέννα τι θα κάνει στην απογευματινή ζώνη του??Το νέο ριάλιτι με τα ζευγάρια που θα παίζει?

Ανώνυμος είπε...

Συμφωνω σε ολα

Ανώνυμος είπε...

Εγώ από την πλευρά μου θα ήθελα να επισημάνω πως με τις σειρές του, όπως στην περίπτωση της ΠΑΡΘΕΝΑΣ ΖΩΗΣ, ο ΑΝΤ1 κάνει ένα τεράστιο λάθος. Στο ANT1NEXT στην ιστοσελίδα του ΑΝΤ1 μπορεί κανείς να δει, με το που τελειώνει το τηλεοπτικό επεισόδιο της ΠΑΡΘΕΝΑΣ ΖΩΗΣ στις 8 μ.μ., το αμέσως επόμενο επεισόδιο της σειράς. Κάποιοι όμως επιτήδειοι αντιγράφουν από το ΑΝΤ1NEXT το επεισόδιο και το ανεβάζουν στο διαδίκτυο (9:00-9:30 μ.μ.) στο DAILYMOTION. Το επεισόδιο στο DAILYMOTION έχει τρελή επιτυχία (είναι χιλιάδες τα views, δηλαδή των προβολών) και δε χρειάζεται να το δει κανείς την επόμενη μέρα στην τηλεόραση ή στην ιστοσελίδα του σταθμού (μετά την προβολή στην τηλεόραση). Εύλογη, βέβαια, είναι η απορία, γιατί να μην το δω κατευθείαν από το ANT1NEXT. Διότι πολύ απλά, για να εγγραφείς στο ANT1NEXT πρέπει να δώσεις προσωπικά στοιχεία (π.χ. κωδικό πρόσβασης στο e-mail, κάτι που δεν το κάνει κανείς εύκολα. Το ΠΑΡΘΕΝΑ ΖΩΗ έχει τεράστια απήχηση στο κοινό, κυρίως στο νεότερο, που είναι εξοικειωμένο με το διαδίκτυο, μόνο που ο ANT1 δεν μπορεί να το καταλάβει. Ο ίδιος ο σταθμός υπονομεύει τις σειρές του. To ΑΝΤ1ΝΕΧΤ πρέπει να κοπεί, όχι οι σειρές του!!!